Het 'plan' - Reisverslag uit Dieren, Nederland van Suzanne Leuven - WaarBenJij.nu Het 'plan' - Reisverslag uit Dieren, Nederland van Suzanne Leuven - WaarBenJij.nu

Het 'plan'

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

19 Augustus 2015 | Nederland, Dieren

Time flies! Over een kleine 3 maanden, op 16 november, vliegen Iris en ik voor ons keuzecoschap tropengeneeskunde naar Tanzania in Afrika. Hier alvast even een inleiding op wat we allemaal van plan zijn!

We gaan onze reis meteen avontuurlijk beginnen, want na een paar dagen acclimatiseren gaan we de hoogste vrijstaande berg ter wereld beklimmen: de Kilimanjaro (5895m). Over het klimmen en weer afdalen zullen we 7 dagen gaan doen. Daarna reizen we in een paar dagen door naar het dorp waar ons coschap plaats zal gaan vinden, Sengerema. Dit dorp ligt in het noordwesten van Tanzania, een stukje het land in vanaf het Victoriameer. Het ziekenhuis is een groot missieziekenhuis met 300 bedden en is nog relatief luxe voor Afrikaanse begrippen, wat betekent dat je bijvoorbeeld - als het een beetje mee zit - zelfs röntgenfoto's kan maken. Er zijn 2 operatiekamers die intensief worden gebruikt (happy me), ongeveer 200 bevallingen per week (happy Iris) en in totaal ruim 400 patiënten per dag, die vanuit de hele regio komen. We gaan ons dus niet vervelen! In deze periode slapen we in een huis op het ziekenhuisterrein, waar twee Tanzaniaanse dames ons huishouden en eten verzorgen: luxe! In de weekenden zijn we vrij, dus dan worden er uitstapjes in de buurt gepland of gaan we naar de dichtstbijzijnde grote stad (Mwanza, op zo'n 2u reizen), om gewoon even lekker te chillen bij het zwembad. Ons coschap duurt officieel van december t/m februari, maar mogelijk blijven we nog iets langer in Sengerema. Mocht dit niet lukken, gaan we op zoek naar een ander avontuur om de tijd te overbruggen tot het 14 maart is. Dan gaan we namelijk 2,5 dag op pad met de Flying Medical Service, naar de afgelegen inheemse stammen van o.a. de Masai. Alweer een avontuur op zich!

Zodra we weer terugkomen in de bewoonde wereld staan er 2 mensen op ons te wachten die we tot die tijd héél erg hebben moeten missen: Cis (de vriend van Iris) en Rick! We brengen dan een paar dagen door in Moshi, waar we misschien nog excursies naar bijvoorbeeld de koffieplantages en/of de watervallen zullen doen. Op 19 maart beginnen we aan onze 6 daagse safari door de Nationale Parken van Lake Manyara, de Serengeti, Ngorongoro en Tarangire. Ieder park heeft weer zijn eigen hoogtepunten, zoals boomklimmende leeuwen, enorme groepen flamingo’s en de kans op het spotten van neushoorns. Dit alles doen we in onze eigen jeep met (gewapende) gids, waarbij we gaan slapen in een tentenkamp tussen de leeuwen in de Serengeti en tussen de olifanten in Ngorongoro.. Als de safari er op zit, reizen we door naar een van de bekendste tropische vakantie eilanden ter wereld: Zanzibar! Daar brengen we een paar dagen door in de buurt van de hoofdstad, Stone Town. Van daaruit zijn er een aantal leuke excursies te doen op het eiland en naar omliggende eilandjes. De laatste 4 dagen brengen we door aan de oostkust van het eiland, bekend van de witte zandstranden en prachtige snorkel- en duiklocaties. Daar lopen we vanuit onze hotelkamer zo het strand op en de zee in: paradise! Bovendien schijnen ze daar ook hele leuke feestjes te organiseren… Een perfecte locaties dus om onze reis af te sluiten. Op 1 april vliegen we midden in de nacht weer terug naar Schiphol, met een tussenstop in Istanbul. Na 4,5 maand zetten we dan aan het eind van de middag weer voet op Nederlandse bodem (en hebben we mooi de winter overgeslagen :D)!

• 19 Augustus 2015 - 19:50

Iris:

O mijn god, wat ga jij een fantastisch avontuur tegemoet. Die Iris is een lucky basterd :D.
    Ik zal proberen een reactie-keten te ontlokken, want ik weet uit ervaring dat er niks zo fijn is om ook wat van het thuisfront te horen :).

Als het zo allemaal op een rijtje staat, dan wordt het ineens wel heel echt hè? Ik begin stiekem wel kriebels te krijgen (maar dat zijn misschien ook wel gewoon zenuwen omdat we nog zoveel moeten regelen :p). Ik stuur dus duidelijk iedereen naar jou toe voor de details, want delen van mijn aanhang kan duidelijk alle details niet aan ;).

Ik heb er heel veel zin in en vind het fantastisch dat we samen onze studie zijn begonnen en hem hiermee ook samen zullen eindigen!

Liefs xx