Karibu Tanzania! - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Suzanne Leuven - WaarBenJij.nu Karibu Tanzania! - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Suzanne Leuven - WaarBenJij.nu

Karibu Tanzania!

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

17 November 2015 | Tanzania, Moshi

Nu ik dit typ (uploaden kan helaas pas morgen) is er inmiddels ongeveer 28u voorbij gegaan sinds ik mijn laatste verhaaltje plaatste, maar voor mijn gevoel is dat minstens het driedubbele geweest. In die tijd heb ik denk ik 4 uurtjes geslapen, maar door alle indrukken (adrenaline) wil de slaap nog niet meteen komen. Tijd voor een update dus!

Onze vlucht naar Istanbul vertrok met enige vertraging, waardoor we pas rond half 5 aankwamen. De vlucht zelf ging verder prima; we hebben het grootste deel van de tijd lekker geslapen/gedut en tussendoor zelfs nog genoten van een prima warme maaltijd. Ons bioritme werd dus wel al meteen op de proef gesteld met kip met rijst en yoghurt toe, om 2u 's nachts. Zonder vooraf te stappen is dat toch even wennen, midden in de nacht eten. Na aankomst hebben we een Turks visum gekocht, zodat we door de paspoort controle konden. We hebben ons daarna - na enig zoekwerk - aangemeld bij de balie van Turkish Airlines voor de city tour van 9u. Daarna zijn we bij de Starbucks op nog enigszins comfortabele stoelen neergeploft, waarna we (na een korte update naar het thuisfront via de wifi) nog een paar uurtjes "slaap" hebben meegepikt, samen met nog een tiental andere reizigers. Mensen doen vieze dingen in hun slaap, qua geluiden en bewegingen.. Haha! Om 9u vertrokken we dan eindelijk met onze gids in de speciale TourIstanbul bus naar het centrum. Na drie kwartier file rijden in de spits, kwamen we bij het restaurant waar we een ontbijt kregen. Met op z'n Turks keihard gekookte eieren (flashback naar Jan met zijn "cooked eggs" haha), droog brood en vieze worst en kaas. Gelukkig ook een paar komkommers en tomaten om het af te maken en ook lekkere (maar wel sterke) Turkse thee. Daar knap je dan toch wel even van op. Hierna begon de tour, waarbij we eerst de Blauwe Moskee bezochten. Deze naam komt van de blauwe kleur die binnen op vrijwel alle tegeltjes en versiering terug te zien is. Officieel heet de moskee naar zijn stichter, een sultan uit het Ottomaanse rijk. Die bedacht dat hij een moskee wilde met 6 minaretten (torens), net als in Mekka. Maar daar waren ze het in Mekka natuurlijk niet mee eens, want die wilden de eer van enige moskee met 6 minaretten houden voor hun heilige centrum. Dus toen besloot de sultan zelf maar een 7e toren in Mekka erbij te laten bouwen. Problem solved. Goed verhaal he? Mag alleen wel wat korter denk ik, anders haken jullie nu al af. Ik zal iets minder uitgebreid cultureel verslag doen vanaf nu ;) maar dan hebben jullie wel een beeld hoe de tour verliep, want dat was echt leuk en goed geregeld. Sjaal om je hoofd en je schoenen in een plastic zakje, bijzondere ervaring. We hebben verder nog het Hippodrome square bezocht, zijn langs de Hagra Sofia gelopen en zijn in het Topkapi museum geweest. Leuk om te zien, maar we gaan later nog wel een keer terug om goed rond te kijken. Na de lekkere lunch (met afstand de lekkerste gegrilde/barbecue kip die ik ooit hebt gegeten!) gingen we terug naar het vliegveld, waar we de 3,5u wachttijd gedood hebben met in ons dagboek schrijven en een beetje spelen op onze telefoon. De vlucht naar Tanzania verliep ook heel goed. Ik werd helemaal blij van de ieder-voor-zich schermpjes waarop we de vluchtinformatie konden zien en films en series konden kijken. Slapen lukte me namelijk niet, dus op deze manier had ik toch voldoende afleiding gedurende de ongeveer 7,5u durende vlucht. Iris pitte lekker naast me weg, al werd ze er niet veel uitgeruster van wakker geloof ik.. Ook hier kregen we weer een lekkere maaltijd (zalm voor iris, pasta voor mij) voorgeschoteld, echt top. Rond half 2 plaatselijke tijd (half 12 in Nederland) landden we op het vliegveld, waar het lekker regende. Alsof je in Burgers Bush staat, zo warm en vochtig voelt het hier. Lekker, maar wel even wennen. Na 4 loketjes te zijn langs geweest (hallo bureaucratie!), hadden we eindelijk alles geregeld voor ons visum. Als allerlaatste pakten we onze bagage: gelukkig waren onze backpacks en allebei de tassen ook goed over gekomen! Ben, de eigenaar van onze plaatselijke reisorganisatie (Caracal Tours) kwam ons ophalen. Heel fijn, want midden in de nacht een taxi regelen voor de 45 min durende rit naar Moshi was nog een dingetje geworden op het uitgestorven vliegveld.. Onderweg kwamen de eerste indrukken al best heftig binnen: wat een enorm verschil met Nederland! Koeien langs (half op) de "snelweg" met een hoeder, geen verlichting, links rijden, enorme verkeersheuvels om je af te remmen, allemaal sterke verschillende geuren; het is wel even wennen allemaal. Ik ben vooral heel benieuwd hoe het met daglicht gaat zijn! Dan kunnen we de Kilimanjaro ook pas zien, in het donker is dat al moeilijk, maar zeker met de bewolking die er nu was. Ons hotel is prima, dus na een snelle opfris douche (ai er is alleen koud water!) zijn we lekker op bed geploft. Beetje sprayen met DEET, klamboe naar beneden en tijd voor onze eerste nacht onder de ventilator. Goodnight!

• 17 November 2015 - 11:57

Hiele:

Eerste stap gezet !! Leuk stukkie om te lezen en fijn dat alles redelijk soepel verliep. Pak maar goed wat rust want de grootste uitdaging komt nog ;) Heeeel veeeeel succes !